Zdrowie i Fitness

Dlaczego w zimie trudniej jest wykonać trening cardio?

Sport to zdrowie, doskonale zdajemy sobie z tego sprawę. Tylko, że czasami najzwyczajniej w świecie nie mamy siły, albo po prostu nam się nie chce, żeby zacząć albo kontynuować dopiero co rozpoczętą przygodę ze zdrowym stylem życia.

Katarzyna Lemanowicz

22listopada2018
Dlaczego w zimie trudniej jest wykonać trening cardio? fot. istock.com

Mijają dni, tygodnie, miesiące. W wakacje chcemy odpocząć, później dopada nas syndrom przesilenia jesiennego i też jakoś tak, niekoniecznie jesteśmy gotowe na aktywność fizyczną. Przychodzi zima i okazuje się, że tak proste czynności jak bieganie, szybki marsz, czy chociażby skakanie na skakance na dworze jest dużo bardziej skomplikowane niż mogłoby się wydawać.

Dlaczego w zimie jest trudniej wykonać trening cardio?

Po pierwsze, pogoda najczęściej jest nie do przewidzenia, i nawet jeśli zapowiadana jest przyzwoita aura, to nagle spadnie marznący deszcz lub wieje tak zimne powietrze, że jedyne na co mamy ochotę to zakopać się pod kołdrą.

Kolejną sprawą, jest brak światła – to działa niezwykle deprymująco, a na pewno nie dodaje energii i chęci do działania. Wstajemy do pracy – jest jeszcze ciemno, cały dzień w zamkniętym biurze, a kiedy wracamy do domu też jest ciemno. Niedobór witaminy D gwarantowany.

Zapytasz się pewnie, jaki jest związek między witaminą D, a treningami cardio?

Badania opublikowane w październiku tego roku, przez European Journal of Preventive Cardiology jasno wskazują korelację między poziomem witaminy D w organizmie, a wydolnością sercowo – oddechową.

Jak zapewne doskonale wiesz, głównym źródłem witaminy D jest słońce. Nasz klimat, w żadnej porze roku nie zapewnia jej dostatecznego dostarczania, a zimą jej brak jest niezwykle dokuczliwy. Co w konsekwencji wpływa znacząco na naszą kondycję.

Wnioski te powstały na podstawie badań na ponad 2000 osób, w wieku od 20 do 49 lat. Okazało się, że uczestnicy z najwyższym poziomem witaminy D mieli znacznie wyższą sprawność sercowo – oddechową nić te osoby z niskim poziomem. Wyniki badań nie miały znaczenia jeśli chodzi w rozróżnieniu na płeć, wiek, pochodzenie osoby czy wskaźnik masy ciała. Nie miało też znaczenia, czy dana osoba jest palaczem czy nie, czy ma cukrzycą lub za wysokie ciśnienie czy jest okazem zdrowia.

Oczywiście potrzebne są jeszcze badania kliniczne jeśli chodzi o wpływ witaminy D na kondycję, ale jedno jest pewne, jej niedobór nie jest wskazany.

Jeśli chcesz poprawić swoje samopoczucie, polepszyć wydajność treningową jedz produkty bogate w tę witaminę. Przede wszystkim postaw na produkty takie jak: jajka, ser, mleko, grzyby, czy tłuste ryby. Zażywaj również suplemety witaminy D, na przykład D-Vitum od Oleofarm (cena ok. 28zł za 120 kapsułek).

 

Reklama

Polecamy również

Skomentuj