W twoim świecie

Nie wysypiasz się? Przez to nie możesz schudnąć!

To dlatego sen jest tak ważny, kiedy chcesz schudnąć

Dominika Czech

06marca2015
Nie wysypiasz się? Przez to nie możesz schudnąć! Niewyspana będziesz więcej podjadać// fot. Thinkstock

Ile razy słyszałaś, że aby schudnąć, powinnaś spać co najmniej 8 godzin dziennie? My też tysiące. Nikt nie był jednak w stanie odpowiedzieć, dlaczego sen jest tak ważny w zdrowym życiu.


Uogólniając chodzi o to, że jeśli jesteś wyspana, twój organizm działa na pełnych obrotach. Jesteś skoncentrowana, lepiej regenerują się tkanki, jesteś mniej podatna na stres. Kiedy niedosypiasz, dzieje się to, co najgorsze. Osłabione tkanki łatwo ulegają kontuzjom, spada odporność organizmu, wzrasta możliwość zachorowania na choroby serca, a nawet na nowotwory. Brak wystarczającej ilości snu wpływa w końcu na nasze nawyki żywieniowe.

Reklama


Naukowcy z Kliniki Mayo porównali nawyki żywieniowe osób, które spały odpowiednią ilość godzin do tych, którzy spali po 5-6 godzin. Wyniki pokazały, że osoby śpiące krócej w ciągu każdego dnia zjadały o ok. 550 kalorii więcej niż ci, którzy spali 7-9 godzin. Niektórzy badacze łączą to z obniżonym poziomem leptyny w organizmach osób, które nie spały odpowiednio długo. Leptyna natomiast jest hormonem, który wysyła do naszego mózgu sygnał, że jesteśmy najedzeni. U pacjentów tych stwierdzono także nadprodukcję greliny - hormonu, który sygnalizuje głód.


Inne badania dowodzą, że zaburzenia snu powodują częstsze podjadanie (szczególnie nocne). Przyznajmy szczerze, nie sięgamy wtedy po marchewki czy selera naciowego. Już jedna źle przespana noc powoduje ochotę na wysokoprzetworzone, tłuste jedzenie.


Zaburzenia snu wpływają na zmianę cyklu dobowego. W takim wypadku trudno regularnie jeść. Badania z 2011 roku pokazują, że jeśli właściwa faza snu przypada o 5:30 rano lub później, posiłki zjadamy zdecydowanie później, często te najbardziej obfite wypadają po godzinie 20:00. To powoduje, że organizm nie jest w stanie przestawić się na sen o odpowiedniej porze i nie możemy zasnąć lub nasz sen jest niespokojny. W ten sposób powstaje błędne koło, ale jeśli jesteśmy świadome, z czego ono wynika, możemy łatwo mu zapobiec.


To, że śpiąc mniej, jesz więcej, nie oznacza, że dostarczasz organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych. Kolejne badania specjalistów od snu wykazały, że osoby, które śpią za krótko jadły o połowę mniej owoców i warzyw niż ci, którzy śpią odpowiednią liczbę godzin. Takie nawyki mogą doprowadzić do poważnych niedoborów witamin i minerałów.

Ostatni wniosek badaczy jest oczywisty. Brak snu powoduje, że jesteśmy zmęczeni, co ma bezpośredni wpływ na spadek aktywności fizycznej.


Jak zatem temu zaradzić? Warto zadbać o wewnętrzny zegar - kiedy tylko poczujesz się senna wieczorem - połóż się spać. Dobrze, jeśli wieczorem wywietrzysz sypialnię i stworzysz rytuał zasypiania. Unormowanie snu wpłynie pozytywnie nie tylko na twój nastrój i wygląd, ale także może poprawić relacje z najbliższymi!

Reklama

Polecane wideo

Zobacz galerię - 6 zdjęć

Polecamy również

Skomentuj