W twoim świecie

Jak zostać kobietą sukcesu, jaką sama pragniesz być?

Najpierw powinnaś określić swoje cele i kompetencje, a potem krok po kroku realizować marzenia zawodowe. Dzięki temu wykreujesz swoją osobowość „w pracy” na nowo.

06czerwca2019
Jak zostać kobietą sukcesu, jaką sama pragniesz być? fot. istock.com

Jesteś gotowa, by stworzyć kobietę, którą chcesz być? Prowadzić życie, w którym jesteś najlepszą wersją siebie, masz to, czego pragniesz, pomagasz innym i zmieniasz świat?

Dziś skupimy się na kreacji ciebie w pracy, czyli twojej części zawodowej. Dowiesz się, dlaczego warto, byś samodzielnie zarabiała pieniądze. Z jakiego względu niektórym mężczyznom imponują kobiety niezależne, a inni się ich boją. Poznasz błędy, które popełniają tzw. „niezależne” kobiety i zrozumiesz, że egocentryzm uniemożliwia budowanie zrównoważonego życia i prowadzenie dojrzałego związku. 

Zacznijmy od tego, dlaczego warto, abyś realizowała siebie zawodowo. Po pierwsze, musisz z czegoś żyć – jeśli nie zarobisz sama pieniędzy, będziesz uzależniona od innych. Po drugie, świadoma praca to samorealizacja, czyli tworzenie siebie w oparciu o własne plany i marzenia. Po trzecie, dasz coś od siebie światu – twoje talenty i predyspozycje są unikalne, nikt nie jest taki jak ty, więc gdybyś ich w jakiś sposób nie zmaterializowała, świat byłby stratny. Jesteś zbyt ważna dla innych, by nie zaistnieć w ten czy inny sposób, a praca jest jedną z form realizacji tego. Po czwarte, udział kobiet w rynku pracy pozytywnie go zmienia. Badania pokazują, że obecność kobiet w zarządach firm jest ważna i te firmy prosperują w bardziej zrównoważony sposób. Po piąte, przyczynisz się do jeszcze pełniejszego upadku patriarchatu, który przez tysiąclecia krzywdził kobiety i mężczyzn. Po szóste, masz pewne kompetencje, które – jeśli ćwiczone – będą pomagały rozwiązywać określone problemy innych ludzi. Jesteś więc potrzebna!

fot. istock.com

Reklama

Chcesz być vlogerką czy prawniczką?

Teraz, czy przyszło ci do głowy, na jakiej podstawie kobiety wybierają swój zawód? Kilkadziesiąt lat temu to wykształcenie było z nim tożsame. Jeśli skończyłaś prawo, miałaś być prawniczką. Jeśli medycynę – lekarką, itd. Czasy się zmieniły i dziś młode pokolenie myśli inaczej, traktując swoje hobby jako przyszłą pracę. Ulubione zajęcie stało się więc formą na zarabianie pieniędzy i zmianę świata. Jeszcze w poprzednim stuleciu było to nie do pomyślenia, bo ktoś wchodził w określoną sztampę istniejącego na rynku zawodu i go wykonywał przez resztę życia. Dziś mamy wysyp zawodów miękkich, których w szkołach nauczyć się nie można. Vloger? Bloger? Sprzedawca? Menedżer? Magistra można zrobić nawet z pszczelarstwa, ale nie ma możliwości stania się wykształconym akademicko YouTuberem. To oznacza, że młodzi ludzie nie tylko patrzą na to, co oferują szkoły, ale przede wszystkim zaczynają pytać – co ja lubię w życiu robić i jak mogę na tym zarabiać pieniądze. Jest to nie tylko trend przyszłości, ale także pewna fundamentalna propozycja tworzenia siebie. Być może istnieje jakiś gotowy model zawodowy (np. lekarz), który chciałabyś wykonywać. A jeśli nie? To wówczas czeka Cię myślenie w kategoriach przedsiębiorczych i tworzenie jakiegoś prawnie zalegalizowanego podmiotu (np. firmy), dzięki któremu będziesz mogła rynkowo zaistnieć.

Zrób pierwszy krok

By wiedzieć, co chcesz robić, czeka cię zadanie sobie kilku ważnych pytań. Po pierwsze, co naprawdę umiesz robić i jesteś w tym dobra? Po drugie, kto może być tym zainteresowany? Określ dokładnie wiek takich osób, ich poziom finansowy, etap życia, wykształcenie. Jakie problemy mają konkretnie ci ludzie i jak ty swoimi umiejętnościami możesz pomóc je rozwiązać? Jakie mają ambicje i plany? Jak ty możesz im pomóc w ich realizacji? Jaką mają wizję na temat zmiany świata i w jaki sposób ich w tym wesprzesz? Tak jak każda wielka podróż zaczyna się od małego kroku, tak i każdy zawód zaczyna się od planu. Powyższe pytania pomogą ci określić pewne ramy, w których możesz się poruszać, by stworzyć siebie pod kątem zawodowym. Po co miałabyś to robić? By nie skończyć sfrustrowana w zawodzie, którego nienawidzisz. By nie zarabiać jedynie pieniędzy, które nie pozwalają ci na realizację potrzeb. By nie mieć za szefa kogoś, kto nie umie się dobrze komunikować i nie robić rzeczy, których nie chcesz. By nie skończyć w czyimś pomyśle na ciebie, bo tak akurat ktoś zasugerował - może jakiś magazyn publicystyczny, który popularyzował określony kierunek na studiach, może rodzice, zachęcający do kontynuowania rodzinnej tradycji prowadzenia sklepiku na wsi, może trend rynkowy, głośno reklamujący informatykę jako pracę przyszłości. Na sam koniec i tak czeka Cię konfrontacja z samą sobą i praca w takim środowisku, które stworzyłaś lub współtworzysz. W zależności od tego, czy chcesz być  przedsiębiorcą, czy też ekspertem w określonej dziedzinie czeka cię taka, a nie inna inwestycja w zdobycie potrzebnych kompetencji. Przedsiębiorca musi umieć zarządzać, planować, rozliczać i sprzedawać a ekspert musi mieć umiejętności z zakresu określonej dziedziny, np. by być naukowcem. Ekspert zwykle pracuje dla kogoś, a co za tym idzie, pomaga mu zrealizować jego cele. Jego finanse zależą od czynników rynkowych i własnych kompetencji, które są oparte na dobrej znajomości określonej dziedziny (np. nauczycielka języka angielskiego, świetnie zna angielski). Natomiast w przypadku przedsiębiorcy, możliwości rozwoju pod kątem rozmiaru i finansów są w praktyce nieograniczone, ale zakres potrzebnych kompetencji jest szerszy i dotyczy przede wszystkim tych miękkich (np. motywowanie, zarządzanie procesami, wyznaczanie celów itd.). Warto, byś zdecydowała, w którym kierunku chcesz iść, bo pomoże ci to w zbudowaniu ścieżki kariery i skoncentrowaniu się na zdobywaniu potrzebnych zasobów. Mając to, zacznij planować swój przyszły zawód.

fot. istock.com

Określ swoje kompetencje

Zacznij z wysokiego poziomu, pytając się o to, jak chcesz zmienić świat. Bądź odważna udzielając odpowiedzi. Chciałabyś zlikwidować chorobę, by jej w ogóle nie było? Wyeliminować biedę? Wprowadzić inteligencję emocjonalną do szkół? Zmienić część pesymistycznego polskiego społeczeństwa na optymistyczne? Teraz zapytaj o strategię, czyli znajdź odpowiedź na pytanie, jakie produkty lub narzędzia umożliwią realizację danej usługi (np. by pozbyć się jakiejś choroby, trzeba wymyślić określone lekarstwo). Aby zmienić Polaków na bardziej optymistycznych, należy ich nauczyć pozytywnego myślenia. Mając strategię, pomyśl, w jakiej branży chcesz działać: medycznej, edukacyjnej czy marketingowej. To po to, by dokładnie określić, na czym masz się koncentrować, bo dopiero długoterminowa praktyka tego samego uczyni cię mistrzynią. Po wyznaczeniu branży, wymień przynajmniej pięć kompetencji, które będą ci do tego potrzebne. Na pewno będzie to tzw. wiedza produktowa, czyli jeżeli zdecydujesz się pracować, by sprzedawać i być np. doradcą finansowym, to na pewno będziesz musiała poznać portfolio produktowe banku. Wśród tych umiejętności, w zależności od twojego zawodu, prawdopodobnie znajdą się też tzw. kompetencje miękkie (np. nauczycielka obok merytorycznej wiedzy z określonego przedmiotu musi też umieć w ciekawy sposób przekazywać wiedzę). Mając tę listę kompetencji, określ poziom każdej z nich w skali od 0 do 100, gdzie 100 oznacza poziom światowy umiejętności, a 0 oznacza całkowity brak kompetencji w danym zakresie. Bądź szczera ze sobą i opieraj się na faktach dokonując tej oceny, bo dopiero wtedy będziesz wiedziała, na ile chcesz jeszcze podnieść swoje kompetencje. Pamiętaj też, że nie musisz być od razu mistrzynią świata, by móc robić to, co chcesz. Bo ważny jest poziom optymalny, a nie maksymalny. Zobacz sama, każdy chodzi w jakichś ciuchach, ale nie każdy wymaga, by były uszyte przez najlepszego krawca. Dlatego mierz siły na zamiary. Wiedząc, co potrafi sz i na jakim poziomie jesteś, zastanów się, gdzie Twoje kompetencje będą przydatne i mogą zostać docenione? Czy potrzebujesz jeszcze się w jakimś wymiarze podszkolić? A jeśli tak, to jak konkretnie ulepszysz swoje umiejętności i gdzie to zrobisz? Czy jest to właściwy moment, by iść do pracy, czy też jesteś gotowa na otwarcie swojej firmy? Niezależnie, co wybierzesz, działaj świadomie i długoterminowo. Wiedząc od samego początku, po co coś robisz i cały czas zdobywając potrzebne Ci przyszłościowe kompetencje. Tych pytań jest wiele, ale grasz o swoją zawodową przyszłość, więc warto jest odpowiedzieć na nie uważnie.

fot. istock.com

Odpowiedz na pytania

„Ty w pracy” to oczywiście tylko jedna z twoich osobowości. Nie jest ona ani mniej, ani bardziej ważna od pozostałych. Dlatego teraz spróbujemy ją opisać pod kątem Ego Management System. A więc zbudujemy jej relacje z pozostałymi osobowościami. Zaczniemy jak zawsze od celu. Po co masz pracować? Jeśli odpowiesz, żeby zarabiać pieniądze, to pytaj dalej, bo ambicje finansowe są jednym z wielu powodów, dlaczego pracować warto. Co zyskają inni dzięki Twojej pracy? Jak przyczynisz się do zmiany świata na lepsze? Kto dzięki Tobie będzie szczęśliwszy i jakie konkretnie problemy im rozwiążesz. Określiwszy cel, zdefiniuj ramy przestrzenne i czasowe twojej pracy. A więc odpowiedz na pytania, gdzie i ile chcesz pracować? Wolisz Polskę, Europę czy cały świat? Ile godzin dziennie chcesz poświęcić na pracę? Wolisz pracować w biurze czy w domu? Mieć wolne weekendy czy częstsze urlopy? Dzięki tym odpowiedziom będzie ci łatwiej organizować pracę. Teraz pomyśl, jakie dokładnie aktywności chcesz w tej pracy wykonywać. Opisz je minimum dziesięcioma czasownikami (np. zarządzać, delegować, organizować, rozmawiać itd.). Wiedząc, co dokładnie chcesz w tej pracy robić, unikniesz przypadkowego wykonywania tych obowiązków, które Ciebie nie interesują. Na samym końcu, określ też, jakich rzeczy nie chcesz robić w pracy, które są charakterystyczne dla innych osobowości. To po to, by w pracy pracować, a w domu odgrywać inne role. 

Reklama

Polecane wideo

Polecamy również

Skomentuj