W twoim świecie

Poczuj się szczęśliwa w pracy

Tak, nawet w twojej. Naukowe sposoby na szczęście gwarantują więcej satysfakcji i dużo mniej łez w biurowej toalecie.

Katarzyna Lemanowicz

28grudnia2018
Poczuj się szczęśliwa w pracy fot. istock.com

Prawie każda z nas miewa chwile zwątpienia w pracy. I w tych mało cudownych momentach patrzymy z nienawiścią na ścianki naszego boksu, myśląc sobie: Gdybym tylko miała lepsze stanowisko/ pensję/szefa, czułabym się lepiej. Ale czy na pewno? Nie, nie na pewno. Jeśli chodzi o szczęście w pracy, jesteś swoim własnym szefem i sama możesz stworzyć sobie lepsze warunki. OK, nie wszystko leży w twojej mocy, ale... naprawdę bardzo dużo. Może tak jednym z postanowień noworocznych będzie właśnie bycie szczęśliwą i zadowoloną ze swojej pracy?

Dokładnie wiemy co możesz zrobić…

SFORMUŁUJ INTENCJĘ

Pomyśl o tym, co cię czeka w ciągu dnia i zadaj sobie pytanie: jak się z tym czuję? – Dzięki temu zorientujesz się, jak zawodowe wyzwania wpływają na twój nastrój i przypomnisz sobie swoje priorytety. Skoncentrowanie się rano na samopoczuciu i potrzebach jest zdecydowanie sprzyjającą praktyką.

ZAPLANUJ RADOŚĆ

Zastanów się, czy jest moment w ciągu dnia, którego wyczekujesz z niecierpliwością. Nie musi to być nic wielkiego. Małe staje się wielkie, gdy się na tym koncentrujesz. Może to być lunch, rozmowa przez telefon z kimś przyjaznym. Zobaczysz, że już sama myśl o tym daje mnóstwo energii.

WYOBRAŹ SOBIE NAJLEPSZĄ WERSJĘ SIEBIE

Zwizualizuj sobie najtrudniejsze zadanie (spotkanie, projekt, prezentację) i siebie, jak sobie z nim radzisz. Zapamiętaj, co mówisz i robisz, by odnieść sukces. To naprawdę działa!

POGRUPUJ ZADANIA

Badania pokazują, że nawet drobne rzeczy mogą cię rozpraszać i utrudniać wykonanie zadania. Dlatego pogrupuj podobne aktywności. Poświęć godzinę na rozmowy telefoniczne, godzinę na faktury, godzinę na nowe projekty... I zamknij jeden rozdział, zanim rozpoczniesz kolejny.

DOCENIAJ INNYCH

Mów komplementy i dziękuj. Powiedz, co konkretnie cenisz w rozmówcy, tak żeby to zapamiętał. Jeśli masz możliwość zmienić czyjś dzień na lepszy, zrób to. Świadomość, że masz wpływ i na czyjeś, i na swoje życie poprawi ci humor.

UPRZEDZAJ KONFLIKTY

Służbowe interakcje, które wymykają się spod kontroli, potrafią zwarzyć atmosferę. Jeśli masz z kimś napięte relacje, pomyśl: „To jest dobra osoba, ale sytuacja jest trudna”. Większość ludzi nie jest psychopatami . Jeśli ktoś zachowuje się nie fair, pewnie coś go sprowokowało. Nie bierz do siebie cudzej frustracji.

ZNAJDŹ PRZYJACIELA

Nie jedz sałatki solo przy biurku. Znajdź kogoś, z kim zjesz posiłek i może chwilę pogadasz. Choćbyście mieli spotkać via Skype ;-). Takie mikrowakacje.

UDAWAJ DOBRY HUMOR

Uśmiechaj się i oddychaj powoli. Badania sugerują, że te dwa triki wysyłają do twojego mózgu sygnał: jestem w dobrym humorze. I naprawdę poprawia ci się humor.

NAZWIJ SWOJE FRUSTRACJE

Zapisanie swojego problemu pomoże ci go ogarnąć. I badania to potwierdzają. Kiedy czujesz się zirytowana, albo smutna, zapisz fakty (nie: „zignorowała mnie”, ale „wysłałam jej wczoraj mejla i nie odpowiedziała”) i jak się z tym czujesz. A potem zdecyduj, co „najlepsza ty” zrobiłaby w tej sytuacji.

WYRAŻAJ WDZIĘCZNOŚĆ

Znajdź trzy rzeczy dziennie (małe też się liczą), za które jesteś wdzięczna. Zapisz je, powiedz komuś albo przypomnij je sobie leżąc wieczorem w łóżku.

WYŚPIJ SIĘ

Jeśli idziesz do pracy po maks 4-5 godzinach snu, to tak, jakbyś przyszła po drinku, pokazują badania. Więc... wyśpij się. Przed snem (i w trakcie) trzymaj się z dala od ekranów (tabletu, smartfona) przed snem. Utrudniają zasypianie. Jeśli używasz telefonu jako budzika, połóż go przy drzwiach sypialni ekranem w dół.

Reklama

Polecane wideo

Polecamy również

Skomentuj