W twoim świecie

Brakuje ci energii? Oto, co może być przyczyną

Odczuwasz nieustanną senność? Brak Ci sił, aby stawić czoła codziennym obowiązkom, które do tej pory nie były problemem?

29listopada2018
Brakuje ci energii? Oto, co może być przyczyną fot. materiały prasowe

Masz wrażenie, że nic Ci się nie chce robić? Brak energii może Cię spowolnić i utrudnić życie. Zastanawiasz się, co jest jego przyczyną i w jaki sposób sobie z nim radzić? Oto kilka możliwych powodów, dla których nie jesteś w najlepszej formie.

Brak energii może mieć wiele przyczyn – wynikających zarówno z Twojego rytmu i stylu życia, jak i tych związanych ze stanem Twojego organizmu. Oto kilka typowych powodów.

Niedobory snu

Sen jest niezwykle ważny dla zachowania prawidłowej pracy organizmu. To w nocy, gdy Ty śpisz, Twój organizm regeneruje się i „ładuje baterie” na kolejny dzień. Wówczas w ciele zachodzi wiele istotnych procesów, które wpływają na stan Twojego zdrowia i samopoczucia. Gdy śpisz zbyt krótko, w pierwszej kolejności narażasz się właśnie na uczucie zmęczenia i senności kolejnego dnia. Kiedy zaś zbyt krótkie noce stają się Twoją codziennością, możesz narażać się na wyższe ryzyko zapadnięcia na choroby cywilizacyjne[1]. Dlatego upewnij się, że przesypiasz ok. 7-8 godzin na dobę, a jakość Twojego snu jest wysoka. Zadbaj zatem m.in. o:

  • przewietrzenie sypialni przed zaśnięciem i ustawienie optymalnej temperatury (nie powinna być zbyt wysoka),
  • zasypianie bez telewizora i smartfona – a jeśli już używasz swojego urządzenia mobilnego, zmień tryb wyświetlania obrazu na nocny (ze zredukowaną ilością tonów niebieskich),
  • zjedzenie ostatniego posiłku co najmniej na 1-2 godzinę przed snem, aby zapobiec uczuciu „ciężkiego żołądka”,
  • odpowiednie zaciemnienie sypialni i, w miarę możliwości, wytłumienie przeszkadzających hałasów.

Przepracowanie

Doszły Ci w ostatnim czasie nowe obowiązki? Nadgodziny w pracy powoli stają się standardem? Twój organizm ma ograniczoną wydolność. Jeśli weźmiesz na swoją głowę zbyt wiele i całymi dniami ciężko pracujesz, nie zapewniając sobie odpowiedniej ilości czasu na odpoczynek, ciało i umysł dadzą Ci o tym znać. Zastanów się, czy zachowujesz właściwy balans między pracą a wypoczynkiem i, jeśli to możliwe, zwolnij trochę. Rozsądne zarządzanie własnym czasem w długofalowej perspektywie zaowocuje wyższą efektywnością działania i lepszym zdrowiem.

Przewlekły stres

Stres to jedna z „przypadłości” typowych w XXI wieku. Żyjemy szybko, dynamicznie i bardzo często pod dużą presją. Problemy rodzinne, kłopoty w pracy – to tylko kilka przyczyn, z powodu których poziom stresu może rosnąć. Wówczas w organizmie podnosi się również poziom hormonu stresu, czyli kortyzolu, co może wzmagać uczucie zmęczenia.

Niewłaściwie zbilansowana dieta

Pokarmy są najważniejszym źródłem składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. To w pożywieniu znajdują się – poza białkami, węglowodanami i tłuszczami – witaminy oraz mikroelementy, których prawidłowy poziom sprzyja właściwemu funkcjonowaniu ciała oraz umysłu. Zastanów się więc, jak wygląda Twój codzienny plan żywieniowy? Czy wiele w nim żywności przetworzonej i tzw. „fast foodów”, a mało świeżych warzyw? A może w ostatnim czasie zdecydowałeś się przejść na dietę, która wykluczyła z jadłospisu jakąś grupę składników – np. pieczywo i inne produkty zbożowe lub mięso? Prawidłowo zbilansowana dieta, zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia[2],  powinna zawierać produkty ze wszystkich grup (tj. owoce, warzywa, produkty zbożowe, nabiał, mięso i tłuszcze) w odpowiednich proporcjach. Pamiętaj zatem o tym, aby ok. 50% Twojej diety stanowiły warzywa i owoce (z naciskiem na te pierwsze). Sięgaj również codziennie po produkty (zwłaszcza pełnoziarniste) oraz nabiał, a jednocześnie ogranicz spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego) oraz tłuszczów (zastępując zwierzęce – roślinnymi). Stworzony w oparciu o te zasady plan żywienia sprzyja optymalnemu poziomowi energii w organizmie.

Warto przy tym pamiętać, że właściwej podaży witamin w organizmie sprzyja nie tylko prawidłowa dieta. Na przykład niedobór witaminy D może wynikać z niewystarczającej ekspozycji skóry na promienie słońca – to dlatego, że cholekalcyferol, czyli witamina D3, jest syntetyzowany przez organizm ludzki w skórze właśnie w wyniku działania promieniowania słonecznego. Dlatego niezbędna może się okazać suplementacja diety.

Podłoże chorobowe

Jeśli brak energii utrzymuje się przez długi czas, mimo że dbasz o właściwą dietę, wysypiasz się dobrze, nie przepracowujesz i nie doświadczasz stresu, warto zgłosić się do lekarza. Uczucie zmęczenia może być również symptomem chorobowym. Może wynikać np. z:

  • anemii[3],
  • schorzeń o podłożu hormonalnym – np. chorób tarczycy[4],
  • problemów natury kardiologicznej[5],
  • chorób takich jak stwardnienie rozsiane[6],
  • cukrzycy[7],
  • schorzeń o podłożu neurologicznym[8].

Konkretną przyczynę może wskazać wyłącznie lekarz. Dlatego, jeżeli odczuwasz niepokojące objawy, umów się na wizytę do swojego lekarza rodzinnego. Przeprowadzi on niezbędne badania diagnostyczne – w tym badania krwi i moczu, a następnie zaleci kierunek działania. Być może skieruje Cię również na badania dodatkowe oraz konsultację z lekarzem specjalistą. Pewne jest jedno: chronicznego braku energii nie można lekceważyć – także dlatego, że znacząco obniża jakość Twojego życia i nie pozwala się nim cieszyć w pełni. Nie zwlekaj więc i:

  • postaraj się zmienić nawyki, które mogą niekorzystnie wpływać na Twój poziom energii – zadbaj o właściwą dawkę snu, zdrową dietę i odpoczynek,
  • skonsultuj się z lekarzem, aby rozwiać wątpliwości.

Dzięki temu powrócisz do pełni sił, a codzienne wyzwania nie będą dla Ciebie problemem.

 

 

 

[1] Por. Kapała A., Zaburzenia snu w kontekście przemian cywilizacyjnych, [w] „Sztuka leczenia”, nr 3-4/2014, s.35-44, [online:] http://www.sztukaleczenia.pl/pub/2014/3-4/sztuka_leczenia_35-43.pdf

[2] http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-ywienia

[3] Chełstowska M., Warzocha K., Objawy kliniczne i zmiany laboratoryjne w diagnostyce różnicowej niedokrwistości, [w:] Onkologia w praktyce klinicznej, t. 2, n3 / 2006, s. 107. online: https://nadcisnienietetnicze.pl/content/download/3812/38969/file/4.pdf .

[4] Ponichtera A., Borowiak E., Choroby tarczycy jako poważny problem medyczny w Polsce, [w:] Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(1-2):192-198, online: https://journals.viamedica.pl/problemy_pielegniarstwa/article/view/23426/18652.

[5] Fedyk-Łukasik M., Grodzicki T., Wydolność fizyczna u chorych z niewydolnością serca, [w:]

Choroby Serca i Naczyń 2007;4(4):162-167, online: https://journals.viamedica.pl/choroby_serca_i_naczyn/article/view/12105/9983

[6] Brola W., Fudala M., Problem zmęczenia w stwardnieniu rozsianym, [w:]

Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010, 2, 237–243, online: https://www.researchgate.net/profile/Waldemar_Brola/publication/256747465_Fatigue_as_a_problem_in_multiple_sclerosis/links/0deec523c6b3f13df0000000/Fatigue-as-a-problem-in-multiple-sclerosis.pdf

[7] Por. Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2007 – Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, online: https://journals.viamedica.pl/clinical_diabetology/article/viewFile/8476/7237

[8] Brola W., Ziomek M., Czernicki J., Zespół zmęczenia w przewlekłych chorobach neurologicznych, [w:] Neurologia i Neurochirurgia Polska, 2007;41: 340-349, online: https://www.researchgate.net/profile/Waldemar_Brola/publication/5969320_Fatigue_syndrome_in_chronic_neurological_disorders/links/00b4953a09029f1ded000000.pdf

 

Materiał partnera

Reklama

Polecane wideo

Polecamy również

Skomentuj