W twoim świecie

Oto jak dużo kofeiny możesz spożyć w ciągu dnia, aby nie martwić się o swoje zdrowie

To warto wiedzieć!

Lena Sikor

25października2017
Oto jak dużo kofeiny możesz spożyć w ciągu dnia, aby nie martwić się o swoje zdrowie Oto jak dużo kofeiny możesz spożyć w ciągu dnia, aby nie martwić się o swoje zdrowie / fot. Getty

Niedawno świat zaszokowała wiadomość o śmierci nastolatka po przedawkowaniu kofeiny. Mowa o 16-letnim uczniu z Kalifornii, który pewnego ranka sięgnął po duży napój gazowany, latte i energetyk - wszystko to spożył w ciągu dwóch godzin. Poczuł się źle jeszcze w szkole, ale niestety, już nic nie dało się zrobić. Tragedia wydarzyła się w kwietniu, ale dopiero teraz podano przyczynę śmierci: arytmia, spowodowana zbyt dużą ilością kofeiny w organizmie.

Udowodniono, że regularne spożycie kawy wiąże się z niższym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych i cukrzycy typu 2, a także zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia problemów z pamięcią w późniejszym okresie życia. Aromatyczny napój może także uratować wątrobę przed imprezową nocą i potencjalnie poprawić stan zdrowia psychicznego. Przynajmniej dwa badania wykazały, że dwie filiżanki małej czarnej dziennie zmniejszają ryzyko samobójstwa. Naukowcy sugerują również, że kawosze mogą żyć dłużej niż osoby, które unikają tego produktu.

To wszystko brzmi wspaniale, ale musisz być świadoma, że zbyt duża ilość kawy - a raczej kofeiny - grozi poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Wśród nich: zwiększone ryzyko poronienia, rak płuc (w połączeniu z paleniem), czy bezsenność. Niefiltrowana kawa może negatywnie wpływać na poziom cholesterolu.

Zapewne zastanawiasz się, czy w takim razie warto w ogóle pić kawę? I jak uniknąć zagrożenia? Odpowiedź jest prosta: nie popadaj w przesadę. Wielu specjalistów medycznych i dietetyków sugeruje utrzymanie spożycia kofeiny w przedziale od 100 do 300 mg dziennie, inni dają większą swobodę, ograniczając maksimum do 400. Ty sama musisz zrozumieć, w jaki sposób reaguje twoje ciało i kiedy powinnaś się zatrzymać. Jeśli czujesz, że twoje serce bije zbyt szybko, albo nierówno - najwyższy czas.

Reklama

Biorąc pod uwagę rodzaj mieszanek i marek kawy - nie wspominając o innych napojach zawierających kofeinę - nie zawsze wiadomo, że zbliżasz się do granicy. Aby oszczędzić ci kłopotów, podamy przykładową ilość:

- niecałe dwa duże kubki (około 360 ml) czarnej kawy w popularnej kawiarni-sieciówce;

- 4 duże kawy gorszej jakości (znajdziesz je np. w fast foodach);

- 5 dużych latte;

- 6 dużych czarnych herbat;

- 12 puszek napojów gazowanych (330 ml);

- 5 energetyków (250 ml).

Jak widzisz - nie musisz ograniczać się do jednej filiżanki kawy dziennie, ale wszystko zależy od twojego organizmu. Pamiętaj o tym, że nie pijesz jednego określonego napoju przez cały dzień i obserwuj reakcję swojego ciała. Zachowaj umiar, a wyjdzie ci to na zdrowie.

 

 

Źródło: cosmopolitan.com

Reklama

Polecane wideo

Zobacz galerię - 11 zdjęć

Polecamy również

Skomentuj