COSMO BODY

Czy naprawdę trening w trakcie upałów spala więcej kalorii?

Sprawdź, czy warto trenować kiedy żar leje się z nieba

Katarzyna Lemanowicz

02lipca2019
Czy naprawdę trening w trakcie upałów spala więcej kalorii? fot. istock.com

Lato w pełni, słońce! Czy wiesz, że ostatni tak upalny czerwiec był ponad 200 lat temu?

Jesteś aktywna, przez cały rok regularnie trenujesz, albo chcesz w końcu zacząć tylko zastanawiasz się, czy w taką pogodę za oknem warto, czy można w upał ćwiczyć? Umówmy się, sama myśl o treningu w pełnym słońcu jest dość nieprzyjemna i jedyne czego pragniemy to leżeć bez ruchu w klimatyzowanym pokoju.

Ale… Czy jest coś, co sprawia, że jednak warto się przemóc i ćwiczyć w upale? A może spalimy wtedy więcej kalorii?

Reklama

Kiedy spalamy najwięcej kalorii?

Odpowiedź jest dość oczywista, w upale spalamy więcej kalorii i ma to bezpośredni związek z podstawową przemianą materii (tzw. metabolizm podstawowy) – czyli ilością energii niezbędną do utrzymania podstawowych funkcji życiowych.

Podstawowa przemiana materii może się różnić w zależności od codziennych aktywności, a także od pogody i klimatu. Upały mogą spowodować wzrost podstawowej przemiany materii, spalając tym samym więcej kalorii. Dlaczego tak się dzieje – ponieważ w trakcie upałów organizm pracuje dużo ciężej by się ochłodzić.

Jeśli zaczynasz dopiero swoją przygodę z aktywnością fizyczną i trafisz na upalne dni – to faktycznie możesz spalić więcej kalorii podczas treningu. Natomiast, gdy trenujesz na co dzień w upalne dni – jest to dla ciebie rutyna – to prawdopodobnie nie zobaczysz różnicy w spalaniu kalorii. W momencie kiedy ciało przyzwyczaja się do warunków podczas treningów – ilość spalanych kalorii jest taka sama.

Prawdą jest również to, że na dłuższą metę, bardziej efektywny będzie trening w optymalnych pogodowo warunkach, niż ten w upalny dzień. Dlaczego? Ponieważ będziesz mogła ćwiczyć znacznie dłużej.


fot. istock.com

Czy powinniśmy ćwiczyć w upalne dni?

To co najważniejsze, jeśli decydujesz się na trening w upalne dni, nie możesz zapomnieć o dodatkowym nawodnieniu. Ćwiczenie w trakcie upałów jest dość ryzykowne, ponieważ możesz się bardzo szybko odwodnić, przegrzać, co w konsekwencji może doprowadzić nawet do udaru.

Trenując w trakcie upałów nie zapomnij o odpowiedniej odzieży. Idealną będzie biała czapeczka z daszkiem oraz strój z lekkich, oddychających tkanin. Ćwicz raczej bardzo wcześnie rano, lub późnym wieczorem. Unikaj trenowania w pełny słońcu, w godzinach południowych.

Reklama

Polecamy również

Skomentuj