COSMO BODY

Dieta śródziemnomorska - najzdrowsza dieta na świecie!

Zapobiega miażdżycy, obniża ciśnienie, chroni przed zawałami, zapewnia dobrą formę…

Paula Konieczny

29maja2019
Dieta śródziemnomorska - najzdrowsza dieta na świecie! fot. istock.com

Chcesz cieszyć się zdrowiem i szczupłą sylwetką? Szukasz diety cud, która pozwoli ci szybko zrzucić parę kilo?

Przestań! Mamy dla ciebie lepsze rozwiązanie – dietę śródziemnomorską, uznawaną za najzdrowszą na świecie.

Dieta śródziemnomorska - założenia

Podstawą diety śródziemnomorskiej są świeże owoce, warzywa i owoce morza. Masło i olej zastępuje się oliwą z oliwek, a mięso spożywa się sporadycznie, zastępując je mięsem ryb. Z kolei potrawy doprawia się ziołami, cebulą i czosnkiem, rzadko stosując sól.  To właśnie dzięki temu dieta jest tak zdrowa, ponieważ bazuje na naturalnych, nieprzetworzonych składnikach, a dodatkowo jest bogata w zdrowe tłuszcze. Dzięki temu zapobiega chorobom serca i układu krążenia, a nawet nowotworowi jelita grubego. Polecana jest też szczególnie osobom chorym na cukrzycę.

Do diety śródziemnomorskiej nie należy podchodzić jednak, jako do typowej „diety” – to styl życia i odpowiedni nawyki. Co więcej, pozwala ona spożywać niemal wszystkie produkty, nawet alkohol. Jednak na próżno szukać w niej produktów przetworzonych – jej kluczem są świeże, sezonowe produkty. Dawniej nazywana była dietą ubogich, ponieważ opierała się na produktach łatwo dostępnych w tamtych rejonach – sezonowych warzywach, owocach, roślinach strączkowych, rybach. I to właśnie to czyni ją tak wyjątkową. Zyskała popularność dopiero, kiedy zauważono, że taki sposób odżywiania korzystnie wpływa na zdrowie.

Wcale nie musisz przeprowadzać się do krajów basenu Morza Śródziemnomorskiego, żeby móc ją stosować. Specjalnie dla ciebie przygotowałyśmy listę produktów, które od dzisiaj powinny znaleźć miejsce w twojej codziennej diecie.

Produkty niezbędne w diecie śródziemnomorskiej

Reklama

#1 OWOCE

Wszystkie świeże owoce, np. jabłka, gruszki, melony, winogrona, jagody, daktyle, figi, brzoskwinie, mandarynki, pomarańcze (wybieraj je zgodnie z porą roku).

#2 WARZYWA

Wszystkie świeże warzywa, np. pomidory, szpinak, brokuły, jarmuż, grzyby, brukselka, kalafior, ogórki, papryka, ziemniaki (wybieraj je zgodnie z porą roku).

#3 ZIARNA

Całe ziarna, a także chleb i makaron z pełnoziarnistych składników. Obejmuje to pszenicę pełnoziarnistą, owies, jęczmień, żyto, komosę ryżową i ryż brązowy.

#4 ORZECHY I NASIONA

Migdały, orzechy włoskie, orzechy laskowe, orzechy nerkowca, nasiona słonecznika, dyni, sezamu i siemię lniane.

#5 ROŚLINY STRĄCZKOWE

Czarna fasola, fasola, groch, soczewica, ciecierzyca.

#6 ZDROWE TŁUSZCZE

Oliwa z oliwek, awokado, olej z orzechów włoskich, oliwki.

#7 NABIAŁ

Jogurt grecki, ser feta, mleko ( w umiarkowanych ilościach).

#8 RYBY I OWOCE MORZA

Dziko złowione ryby i skorupiaki, takie jak łosoś, sardynki, makrela, krewetki, tuńczyk, pstrąg i małże.

#9 INNE BIAŁKA ZWIERZĘCE

Drób i wieprzowina (w małych ilościach; unikaj czerwonego mięsa)

#10 ZIOŁA I PRZYPRAWY

Czosnek, oregano, bazylia, tymianek, mięta, szałwia, rozmaryn, cynamon, gałka muszkatołowa i inne

Reklama

Polecamy również

Skomentuj