COSMO BODY

4 oznaki, wskazujące na brak żelaza

Sprawdź, jak objawia się brak tego cennego pierwiastka

Paula Konieczny

27kwietnia2019
4 oznaki, wskazujące na brak żelaza fot. istock.com

Żelazo jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu - odpowiada między innymi za transport tlenu do komórek, prawidłową pracę serca i odporność.

Ludzkie ciało nie jest w stanie samodzielne produkować tego cennego pierwiastka, dlatego musimy go dostarczać naszemu organizmowi z zewnątrz, poprzez dobrze zbilansowaną dietę. Głównym jego źródłem jest mięso, przeczytaj więc, co powinnaś jeść żeby zapobiec niedoborowi, jeśli jesteś na diecie wegańskiej. 

Niedobory żelaza mogą prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Sprawdź, jakie objawy mogą świadczyć o tym, że brak ci żelaza.

Reklama

#1 Zmęczenie

Niezależnie od tego, ile godzin śpisz i tak odczuwasz zmęczenie.  Wciąż brak ci energii i chęci do życia, a ciągłe drzemki nie przynoszą poprawy. Do tego często skarżysz się na bóle, a nawet zawroty głowy. To właśnie zmęczenie i poczucie osłabienia jest jednym z najczęstszych objawów niedoboru żelaza.

#2 Problemy z koncentracją

Wciąż jesteś rozproszona i nie możesz się na niczym skupić, masz problemy z koncentracją i zapamiętywaniem. Dzieje się tak ze względu na niski poziom hemoglobiny, do której produkcji niezbędna jest żelazo, a która z kolei odpowiada za transport tlenu do komórek.

#3 Wypadające włosy i kruche paznokcie

Żelazo jest składnikiem budulcowym włosów i paznokci, jeśli więc zaczęłaś skarżyć się na nadmierne wypadanie włosów oraz łamliwość paznokci, najbardziej prawdopodobną tego przyczyną jest właśnie brak żelaza. Włosy wtedy matowieją i stają się suche, a paznokcie cienkie i łamliwe.

#4 Podatność na infekcje

Żelazo odpowiada za prawidłowe działanie układu odpornościowego. Gdy cierpimy na jego niedobór znacząco spada nam ilość czerwonych krwinek, które transportują tlen do śledziony, pomagającej naszemu organizmowi zwalczać wirusy i bakterie.

Jeśli zauważyłaś, któryś z tych objawów u siebie, jak najszybciej zrób badania krwi i włącz do swojej diety produkty bogate w żelazo. Koniecznie skonsultuj się z lekarzem – niezbędne może okazać się sięgnięcie po suplementy.

Reklama

Polecamy również

Skomentuj