COSMO BODY

Podpowiadamy co jeść, a czego nie, żeby wyglądać olśniewająco

Maseczki i kremy to za mało. Jeśli chcesz mieć zjawiskowe włosy, cerę i paznokcie, powinnaś je odżywiać również od wewnątrz.

02marca2019
Podpowiadamy co jeść, a czego nie, żeby wyglądać olśniewająco fot. istock.com

JĘDRNA SKÓRA

Elastyczna i gładka cera to oznaka młodości. Jak zachować ją jak najdłużej? Dodaj do swojej diety produkty bogate w antyoksydanty. Te związki chemiczne neutralizują wolne rodniki i zapobiegają uszkodzeniu błon komórkowych. Niezbędne są również białka i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które wspomagają produkcję kolagenu i chronią skórę przed odwodnieniem. Oprócz tego ważna jest nie tylko jakość, ale i ilość jedzenia. Badacze z Medycznego Centrum Uniwersytetu Waszyngtońskiego w St. Louis udowodnili, że po 35. roku życia warto obniżyć kaloryczność diety o 15-20%. To stymuluje przemianę materii i system immunologiczny. Pomaga też organizmowi aktywniej wytwarzać enzymy odpowiadające za regenerację komórek.

JEDZ: chude mięso wołowe, mięso z podudzi indyka oraz z kurczaka – to produkty bogate w łatwo przyswajalne białka. Tłuste ryby – „Znajdujące się w nich kwasy omega-3 regulują metabolizm, wspomagają gojenie się ran, mają działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne”. Jagody – znajdujące się w nich flawonoidy zapobiegają obrzękom, wzmacniają naczynia krwionośne i tkankę łączną. Migdały – za sprawą korzystnych tłuszczów i witamin chronią skórę przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i odwodnieniem oraz przywracają jej jędrność i świeży wygląd.

UNIKAJ: sklepowych słodyczy, białego pieczywa i słodkich wypieków. Soków owocowych i słodzonych napojów gazowanych; n wyrobów ze zwykłej pszenicy; n ziemniaków i białego ryżu. Owoców zawierających dużo cukru i mało błonnika (np. winogrona, arbuzy, melony) – są one źródłem prostych węglowodanów, zbyt szybko podnoszących poziom cukru w organizmie. „A cukier jest po prostu toksyczny dla twojej urody. to jedna z głównych przyczyn powstawania w twoim ciele związków AGE (Advanced Glycation End Products – zaawansowane produkty glikacji białek) powodujących rozkład kolagenu, tkanki łącznej, a nawet układu naczyniowego”, pisze Jolene hart w „Eat Pretty”.

CZY WIESZ, ŻE…

Wytrawne czerwone wino pomaga zachować młody wygląd skóry. „Zawiera ochronny antyoksydant resweratrol, a ponieważ alkohol poprawia krążenie krwi, umożliwia lepsze odżywienie tkanek”, mówi Anna Żuk, dietetyk. „Korzystna dawka to jednak nie więcej niż 200 ml wina tygodniowo”.

ZERO WYPRYSKÓW

Reklama

Powszechnie uważa się, że główną przyczyną trądziku jest brak równowagi hormonalnej. Jednak amerykańscy eksperci udowodnili, że odżywianie jest równie ważne. „Krosty i zaskórniki najczęściej sygnalizują problemy z jelitami”. Żeby pozbyć się trądziku, ważne jest przestrzeganie specjalnej diety”.

JEDZ: świeże owoce (banany, śliwki, jabłka, morele) i warzywa (brokuły, marchew, brukselka, kalarepa, karczoch) – zawarty w nich błonnik normalizuje pracę jelit. Zieleninę (natka pietruszki!), bogatą w witaminy i mikroelementy, mięso z kurczaka, indyka, nietłuste ryby – znajdujące się w nich białko dostarczy organizmowi niezbędnych aminokwasów, produkty zbożowe, owies, grykę, brązowy ryż i ciecierzycę – przyspieszają metabolizm.

UNIKAJ: produktów o wysokim indeksie glikemicznym (zainstaluj na smartfonie aplikację, która podaje wartość IG). Piwa i słodzonych napojów gazowanych, mleka, zwłaszcza UHT – znajdujące się w nim hormony pobudzają produkcję sebum.

BRAK OBRZĘKÓW

Sińce i obrzęki pod oczami mogą świadczyć o problemach z nerkami, obniżonym poziomie hemoglobiny lub o niedoborze magnezu i witaminy B6. Jednak najczęściej oznaczają, że po prostu źle się odżywiasz. Sytuacja przeważnie pogarsza się przed miesiączką, wtedy znacznie wzrasta poziom progesteronu, który zatrzymuje wodę w organizmie. Dlatego, jeśli masz skłonność do obrzęków, w drugiej połowie cyklu zadbaj o odpowiednią dietę

JEDZ: jeżyny, czarne jagody, borówki i żurawinę (nawet mrożone) – znajdujące się w nich antyoksydanty wzmacniają ścianki naczyń krwionośnych i normalizują proces odprowadzenia wody z organizmu, co w efekcie zmniejsza obrzęk. Jabłka – wspomagają pracę nerek, czerwone mięso, tłuste ryby morskie, żółtka jaj – bogate w żelazo są niezbędne dla utrzymania prawidłowego poziomu hemoglobiny we krwi; n kaszę gryczaną – zawiera odkwaszające związki mineralne.

UNIKAJ: mocnej kawy i herbaty – zdecyduj się raczej na ziołowy lub owocowy napar, soli – powoduje zatrzymywanie wody w organizmie; n marynowanych i wędzonych produktów, gotowych sosów;. Paczkowanych wędlin; n gotowych deserów ze sklepu – lepiej postaw na gorzką czekoladę (im ciemniejsza, tym ma więcej antyoksydantów!)

CZY WIESZ, ŻE…

Sposobem na pozbycie się wody z organizmu jest... picie dużej ilości wody. Najlepsza będzie mineralna z najniższą zawartością sodu albo po prostu filtrowana „kranówka” serwowana w temperaturze pokojowej.

MOCNE PAZNOKCIE

Łamliwe i rozwarstwiające się mogą wskazywać na niedobór wapnia lub magnezu. Białe plamki na płytce mogą oznaczać zaburzenia przemiany materii, a sine – problemy sercowo-naczyniowe.

JEDZ: nabiał – to bogate źródło wapnia, orzechy, pestki i nasiona – są źródłem magnezu; n mięso, ryby, jajka – łącz je z warzywami, bo wtedy białko lepiej się przyswaja.

UNIKAJ: tłustych, smażonych potraw oraz słodyczy.

ZDROWE, LŚNIĄCE WŁOSY

Wypadanie, łamliwość, rozdwajanie się końcówek to sygnały, że brakuje ci mikroelementów. Po kondycji włosów najszybciej widać, że tęsknią za tobą witaminy z grupy B, białko, żelazo i cynk. Według amerykańskich dietetyków problemy z włosami często powstają z powodu jednostajnego odżywiania się, np. rygorystycznych monodiet. By zdrowo wyglądać, twoje włosy potrzebują odpowiedniej ilości białka (mięso, ryby i rośliny strączkowe), kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych (owoce i warzywa).

JEDZ: produkty zbożowe z pełnego ziarna bogate w witaminy z grupy B; n rodzynki , śliwki i inne suszone owoce bogate w żelazo. Owoce morza – zawierają mnóstwo mikroelementów, w tym jod, którego niedobór prowadzi do wypadania włosów, pomidory, cytrusy, banany i inne warzywa bogate w potas. Grzyby, cebulę, ziemniaki, otręby – znajdujący się w nich cynk stymuluje porost włosów.

UNIKAJ: fast foodów, wysokoprzetworzonych produktów, słodyczy – włosy, podobnie jak skóra, nie lubią „ciężkiego” jedzenia, które zaburza metabolizm, niosąc ze sobą jedynie puste kalorie bez żadnej wartości odżywczej. Tłustych i smażonych potraw – wzmacniają wydzielanie sebum, produktów zawierających kofeinę, alkoholu – spowalnia przyswajanie substancji odżywczych. 

Artykuł premierowo ukazał się w numerze 02/2017 Cosmopolitan.

Reklama

Polecamy również

Skomentuj