COSMO BODY

10 sprawdzonych sposobów na kaca

Karnawał to czas megazabawy do białego rana. Wystarczy kilka prostych trików, aby następnego dnia obudzić się nie tylko z fajnymi wspomnieniami, ale też z dobrym samopoczuciem.

Magdalena Błaszczak

19lutego2019
10 sprawdzonych sposobów na kaca fot. istock.com

TŁUSTE PRZYGOTOWANIA

To, co zjesz przed imprezą, jest szczególnie ważne, gdy masz słabą głowę i dość szybko się upijasz. Posiłek bogaty w tłuszcze (np. łosoś, makrela lub sardynki w oleju) zjedzony przed wyjściem z domu będzie dla ciebie „antyalkoholową tarczą ochronną”. Tłusta warstwa pokryje błonę śluzową żołądka i w ten sposób zapobiegnie zbyt szybkiemu wchłanianiu alkoholu do krwiobiegu. Oczywiście, tak działają nie tylko tłuste ryby, ale też np. majonez (jajko z majonezem będzie OK!) lub tłuste sery (zwłaszcza kozi, bo zawiera kwas foliowy, witaminy z grupy A i B oraz mnóstwo wapnia i białka). Przed wyjściem z domu dobrze jest zjeść nie lekką warzywną zupę, ale klasyczny rosół. Jeśli jesteś wegetarianką, skuś się na hummus lub guacamole z surowymi warzywami. Nie pomogą ci w lepszej kondycji na imprezie węglowodany, zwłaszcza proste, m.in. pieczywo, makaron, ryż, chipsy, słodycze, słodkie napoje.

#NODIETHERE

Tą samą zasadą (jedzenia tłuszczu) kieruj się przez całą imprezę. Jeśli masz ochotę na przekąski, nie sięgaj po paluszki i chipsy, a orzechy (są bogate w magnez i witaminy z grupy B, które wypłukują alkohol). Zamawiaj dania zawierające dużą ilość potasu (np. krem z pomidorów), bo to jego brak kolejnego dnia wywołuje uczucie niepokoju i kołatania serca.

NIE ZAPOMINAJ O WODZIE

Reklama

Każdy alkohol (szczególnie piwo!) wzmacnia diurezę, czyli wypłukuje z organizmu zbyt dużą ilość wody. Ponieważ działa moczopędnie, sprawia, że płyn mózgowo-rdzeniowy zagęszcza się, a to jest również przyczyną kiepskiego samopoczucia dzień po imprezie. Aby temu zapobiec, wystarczy na każdą szklankę alkoholu wypić szklankę wody (niestety najczęściej o tym w ogóle podczas imprezy nie pamiętamy). Dodatkowo tuż przed snem warto wypić jeszcze przynajmniej pół litra wody (im więcej, tym lepiej). Pewnie spowoduje to nocną pobudkę i wizytę w toalecie, ale warto. Kac będzie mniejszy (o ile w ogóle się pojawi).

SUPLEMENTUJ WITAMINĘ C

Najlepiej przed imprezą, w jej trakcie i tuż po – połknij trzy dawki (każda z nich powinna zaspokajać 100 proc. całodobowego zapotrzebowania, czyli „przedawkuj ją” i połknij aż 300 proc. zalecanej dawki). Witamina C przyspiesza rozkład alkoholu we krwi. Jej działanie polega na zwiększeniu ilości białych krwinek, co sprzyja usuwaniu etanolu z krwi, a także na eliminacji aldehydu octowego – substancji chemicznej, w którą przekształca się alkohol. To właśnie ten związek odpowiada za przykre objawy kaca, takie jak bóle głowy, nudności i wymioty.
ZAPEWNIJ DOSTĘP ŚWIEŻEGO POWIETRZA

Nawet jeśli jest środek zimy, po powrocie z imprezy warto uchylić lekko okno i... pozostawić je takie na całą noc. Tlen przyspiesza wszystkie procesy metaboliczne w organizmie, a po spożyciu alkoholu przyspiesza zamianę alkoholu na aldehyd octowy (bardziej szkodliwy dla organizmu niż sam etanol) i kwas octowy. Śpiąc w porządnie wywietrzonym pomieszczeniu, rano będziesz czuła się o niebo lepiej i jest możliwe, że zupełnie unikniesz uciążliwego bólu głowy. I śpij, ile tylko możesz – sen działa na twoją korzyść.

WYBIERAJ JASNE ALKOHOLE

Są one mniej „kacogenne” niż ciemne. Dlatego zawsze, jeśli masz możliwość, zamiast whisky wybieraj wódkę, zamiast czerwonego wina – białe, a zamiast ciemnego piwa – jasne. Ciemne alkohole – brandy, bourbon, czerwone wino, ciemny rum i whisky mają więcej kongenerów, czyli zanieczyszczeń powstających w wyniku fermentacji. Jeśli podczas ich picia będziesz dodatkowo palić papierosy, złe samopoczucie rano gwarantowane :(.

NIE MIKSUJ

Zaplanuj rodzaj alkoholu, który będziesz piła i trzymaj się tego postanowienia przez całą imprezę. Jeśli piwo, to nie wino lub wódka. Miksowanie zawsze powoduje gorsze samopoczucie. Jak ognia unikaj zdradliwych drinków składających się z kilku rodzajów alkoholi (np. soku, rumu, wódki).

ZAFUNDUJ SOBIE POTAS I MAGNEZ

Aby zapobiec pokacowemu kołataniu serca i wewnętrznemu niepokojowi, poszukaj w pożywieniu potasu, np. wypij szklankę soku pomidorowego, zjedz kilka dojrzałych pomidorów lub banana. Dobrym źródłem potasu (o którym wiele z nas nie wie) są ziemniaki i suszone owoce. Pobudzony układ nerwowy ukoi magnez – najlepiej dostarczyć go sobie w orzechach i ciemnej czekoladzie (będzie lepiej przyswojony niż magnez z tabletek).

SPEŁNIJ SWOJE ZACHCIANKI

Masz rano dziwne pomysły na śniadanie i zamiast ulubionej owsianki lub tosta twój organizm domaga się kefiru, żurku lub soku z kwaszonych ogórków? To znaczy, że tak naprawdę potrzebuje on kwasu askorbinowego, który pomoże ci szybciej odtruć ciało. Oczywiście, podążaj za swoimi potrzebami i zjedz to, na co masz ochotę. Jednak zamiast kawy (która tylko na chwilę postawi cię na nogi, a tak naprawdę wypłucze jeszcze więcej mikroelementów) wypij szklankę soku pomarańczowego lub porzeczkowego, które są cennym źródłem witaminy C.

 

Reklama

Polecamy również

Skomentuj