COSMO BODY

Jak prawidłowo przygotować się do treningu?

Aktywność fizyczna to podstawa zdrowego trybu życia.

Katarzyna Lemanowicz

29stycznia2019
Jak prawidłowo przygotować się do treningu? fot. istock.com

Coraz częściej decydujemy się na aktywne formy spędzania wolnego czasu. Coraz chętniej ćwiczymy, biegamy, wybieramy konkretne plany treningowe.

Zanim zaczniesz ćwiczyć powinnaś przygotować swój organizm do wysiłku fizycznego i przede wszystkim nie zapominać o regeneracji. Bez tych dwóch rzeczy nie ma mowy o skutecznym i efektywnym treningu.

PRZYGOTUJ SIĘ

Reklama

Niezależnie od tego jaki rodzaj aktywności fizycznej preferujesz jogging, sporty siłowe czy fitness, warto zastanowić się nad stworzeniem odpowiedniego planu treningowego, dostosowanego do twoich umiejętności i warunków fizycznych. – Rozpoczęcie regularnych treningów mogłaby poprzedzać wizyta u fizjoterapeuty. Będzie on w stanie odpowiednio ocenić układ narządu ruchu oraz pomoże wybrać odpowiednie formy aktywności – mówi mgr Hubert Wrzosek, fizjoterapeuta z Centrum Rehabilitacji WSR Med. – Często trafiają do nas na pacjenci z poważnymi kontuzjami, którzy wcześniej nie ćwiczyli i zaniedbali okres przygotowawczy np. przed sezonem narciarskim lub pacjenci którzy na co dzień nie korzystają z porady profesjonalnego trenera i nieodpowiednio wykonują ćwiczenia. Fizjoterapeuta pokaże ci, w jaki sposób odpowiednio wykonywać wysiłek fizyczny, aby nie zrobić sobie krzywdy.

JAKIE SĄ OBJAWY PRZETRENOWANIA?

Mięśnie, ścięgna i stawy podczas dużego wysiłku fizycznego są narażone na przeciążenia i mikrouszkodzenia, co powoduje dyskomfort i może prowadzić do dużych urazów narządu ruchu. Często bagatelizujemy te objawy i rezygnujemy z dodatkowych działań licząc, że „przejdzie samo”. Niestety zdarza się, że po pewnym czasie zaczynamy odczuwać np. bóle kolan lub stawów ramiennych nie tylko podczas uprawiania sportu, ale przy codziennych czynnościach.

– Zawsze zwracam szczególną uwagę pacjentom przed ignorowaniem dolegliwości odczuwanych po ćwiczeniach fizycznych. Nawet drobne urazy, nieleczone mogą przeistoczyć się w poważne schorzenia, które zostaną z nami na całe życie – ostrzega mgr Anna Zamielska, ekspert Centrum Rehabilitacji WSR Med.

REGENERACJA – KLUCZ DO SUKCESU

Odpowiedni i skuteczny plan treningowy powinien przewidywać dużo czasu na regenerację. Nawet najsilniejszy organizm nie jest w stanie ćwiczyć bez przerwy i potrzebuje odpoczynku. Nie może on jednak ograniczać się wyłącznie do przeleżenia całego dnia na kanapie!

Regeneracja polega na przywróceniu zasobów energii, utraconych podczas wysiłku. Proces ten jest najbardziej skuteczny, gdy połączymy kilka najistotniejszych czynników dla odnowy organizmu. Pierwszy i najbardziej podstawowy z nich to sen, którego niedobór uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie. Kolejne, czyli zbilansowana dieta i odpowiedni poziom nawodnienia znacznie wpływają na szybkość regeneracji i powrotu do pełni sił.

Poza głównym planem treningowym warto pamiętać także o aktywność uzupełniającej. Może być to aktywny stretching, wizyta w saunie, masaże lub fizjoterapia. Dodatkowa aktywność regeneracyjna ma duży wpływ na proces odnowy biologicznej. – Wprowadzenie różnych form terapii pomaga w utrzymaniu równowagi i sprawności w ciele. W przypadku fizjoterapii mogą to być dodatkowe zabiegi regeneracji np. masaż relaksacyjny czy zabiegi regeneracyjne. Wszystkie te działania odpowiednio zastosowane prowadzą do przygotowania pacjenta lub sportowca w jego aktualnej fazie treningowej.

Reklama

Polecamy również

Skomentuj