COSMO BODY

Jak nie dać się zimie?

Jak dzięki sile naturalnych składników walczyć z przeziębieniem?

Katarzyna Lemanowicz

23grudnia2018
Jak nie dać się zimie? fot. istock.com

Nagły spadek temperatury, zwiększona wilgotność powietrza w połączeniu z ogólnym osłabieniem sprzyjają rozwojowi infekcji. W tym okresie w sposób szczególny warto zadbać o swój układ odpornościowy. Długi sen, ruch oraz bogata w witaminę C dieta, pomogą uchronić się przed chorobą.

Aby skutecznie zapobiegać nawracającym przeziębieniom już z pojawieniem się pierwszych, chłodnych dni należy pomyśleć o wzmocnieniu organizmu. Odpowiednia dawka snu oraz regularna aktywność fizyczna poprawią kondycję i zregenerują ciało. Ważna jest również dieta, w której nie może zabraknąć produktów zawierających witaminy z grupy B, A i C, przypraw o właściwościach rozgrzewających i antybakteryjnych oraz kwasów Omega-3.

Cennym źródłem witamin są przede wszystkim owoce. W okresie jesienno-zimowym, gdy trudno znaleźć te soczyste i smaczne, można sięgać po naturalne soki - pozbawione konserwantów i sztucznych barwników. Spożywane samodzielnie, w zalecanej przez producenta dawce, rozcieńczane z wodą lub jako dodatek do innych napojów, wzbogacą codzienną dietę i wesprą organizm w walce z bakteriami.

Reklama

Owoce na przeziębienie - które wybrać?

Słodkie maliny, pigwa, rokitnik czy aromatyczna dzika róża to owoce szczególnie bogate w witaminy i flawonoidy, które wzmacniają i chronią układ odpornościowy. Dzięki swoim właściwościom antybakteryjnym, przeciwzapalnym i przeciwbólowym są od wieków wykorzystywane jako naturalne sposoby na walkę z przeziębieniem. 

Smak maliny właściwej zna niemal każdy. Ten popularny owoc o czerwonopurpurowej barwie cechuje bardzo duża zawartość witaminy C oraz olejków eterycznych o działaniu napotnym. Dobrym towarzystwem dla maliny jest lipa. Obecne w roślinie związki śluzowe pomagają złagodzić kaszel i katar. 

Dobroczynny wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego ma również dzika róża. Owoce tego krzewu to bogate źródło witaminy C, której zawartość jest nawet kilkadziesiąt razy wyższa w niż w cytrusach. Dodatkowo obecne w nich flawonoidy i garbniki o właściwościach przeciwzapalnych złagodzą dokuczliwy ból gardła.

Pigwa, określana mianem polskiej cytryny, to roślina często spotykana w sadach i przydomowych ogródkach. Owoce pigwy bogate są w witaminy B i C oraz związki mineralne, które podnoszą odporność. Zawarte w nich pektyny - naturalny błonnik oraz olejki lotne - odpowiadają za usuwanie toksyn oraz ochronę organizmu przed infekcjami.

Prawdziwą skarbnicą substancji bioaktywnych są także owoce rokitnika. Kwasy tłuszczowe, mikroelementy, flawonoidy oraz antyoksydanty sprawiają, że roślina ta ma właściwości przeciwzapalne i przeciwbakteryjne. Dodatkowo dzięki dużej zawartości witaminy C pomaga w walce z przeziębieniem i wzmacnia układ odpornościowy.

Każdy z soków można łączyć ze świeżymi cytrusami oraz rozgrzewającymi dodatkami, tworząc wzmacniające i chroniące organizm przed infekcjami koktajle. Przepis na jeden z nich:

SKŁADNIKI:

  • 1 jabłko
  • sok wyciśnięty z połówki cytryny
  • 2 cm świeżego imbiru
  • 100 ml wody źródlanej
  • 50 ml soku z malin z lipą - malinaVital Oleofarm

Obrane i pokrojone na drobniejsze kawałki jabłko oraz imbir należy zmiksować z pozostałymi składnikami. Koktajl można dosłodzić łyżeczką miodu.

Reklama

Polecamy również

Skomentuj